fredag 24 juni 2011

Ljummen midsommar

Det blev inte mycket till midsommarväder; vi fick sitta inne. Men för mig som vant mig vid engelskt sommarväder kändes första dagen hemma riktigt somrig och trevlig i alla fall. Vi hade såklart de traditionella nypotatisarna med matjes, gräslök och gräddfil åtföljda av jordgubbar och grädde, men dessutom gjorde jag ett glatt par pajer. Båda blev riktigt bra, speciellt pajskalet var nog det bästa jag någonsin gjort; jag lyckades med konststycket att bearbeta degen minimalt.



En räkpaj med löjrom. Enligt receptet skulle det vara en kavringsbotten, men vi hade ingen så en vanlig pajbotten fick duga. God blev den i alla fall, med sötma från gröna ärtor som matchar sötman i räkorna. En modifikation av Räkpaj med löjrom och chablisgelé från Tasteline (utan gelén och med en pajbotten enligt Anna Bergenström)



Och jordgubbarna såklart! Våra egna fick dock kompletteras med några köpta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar