torsdag 30 juni 2011

Palsternacksgnocchi



För att bli av med de sista gamla gamla potatisarna som bodde längst ner i kylen och påbörjat en rymmningsplan (börjat odla ben) tänkte jag göra gnocchi av dem. Dock fanns det inte riktigt tillräckligt, så hälften av potatisen bytte jag ut mot palsternackor. Dock var inte potatisen så mjölig (och inte palsternackorna heller) så gnocchin blev en aning degig. Såsen blev i alla fall alldeles utmärkt! Även den baserad på (bokstavligen) gammal skåpmat - karljohansvamp vi plockat och torkat när vi bodde i Knislinge (vi flyttade när jag var fyra) fräst med en hackad schalottenlök, vitlök, lite rosmarin och timjan och några champinjoner i lite smör och olivolja. Sen på med en skvätt grädde och lite mjölk och lämnat på spisen under tiden jag gjorde gnocchin.



Avslutat med lite hyvlad palsternacka och skivade champinjoner rostade i ugnen och någon skiva stekt bacon. Eller, ja, det vi i Sverige kallar bacon. Jag skulle skämmas om någon av mina engelska vänner såg det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar