tisdag 20 juli 2010

Citron, citron, citron, fläder

Det har blivit en hel del citron på sistone. Jag har gjort en citronpaj, en citrongalette och dessutom fläderblomssaft, det vill säga citronsaft med flädersmak.



Mmm.. citronpaj... Mycket intressant process: jag utgick från Annas kokbok, men vi hade inget mjöl, inget smör och nästan ingen grädde, och det blev således en pajdeg på rismjöl och margarin, och till fyllningen creme fraiche i stället för grädde. Men den blev jättegod! (även om pajskalet inte höll ihop så bra...) Med hallon till, och glass, fast jag hade föredragit grädde.



Vi skulle få besök, så jag tänkte att en kaka var på sin plats. Det fick bli en citrongalette. Jag har aldrig gjort det innan, så det var intressant. Degen jäste inte så bra, men den färdiga kakan blev bra. Mycket trevlig uppfinning, liksom ganska lätt och inte så värst söt. Skulle dock velat ha lite mer citronsmak. Får prova en gång till vid tillfälle... Receptet var från Annas kakor




Jag har ju varit bortrest och missade således flädersäsongen. Vi fick därför kuska runt halva Skåne i jakt på blommande fläder. Till slut hittade vi i alla fall ett par buskar. Förra året blev den lite för söt, men i år hade jag mindre socker så jag hoppas den blir bra. Den ska silas imorgon, så vi får se då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar