torsdag 15 juli 2010

Glass!


Det var varmt så jag gjorde glass! En citronglass och en mandelglass. Citronglassen blev god, men mandelglassen blev helt underbar! Jag tänkte dela med mig av receptet, hoppas något provar :)


1 dl mjölk
2 dl grädde
4 äggulor
3/4 dl socker
100 g riven mandelmassa
1 dl mandlar

Hetta upp mjölk och grädde så den nästan kokar och vispa i äggulorna som först rörts samman med sockret. Värm på så att krämen tjocknar (men var försiktig så det inte skär sig!). Ta av från värmen och rör i mandelmassan, låt svalna. Rosta och hacka mandlarna och rör i dem i smeten. Om du har en bra glassmaskin rekommenderas det att använda den, men vår är så dålig att jag hellre bara ställer in det i frysen och rör om med jämna mellanrum (ca en kvart) tills den är frusen. Den blir ju rätt hård så man får låta den stå framme en stund innan man äter den, men den är helt fantastiskt god!

Till citronglassen gjorde jag likadant, men istället för mandelmassa lät jag skal och saft från en citron följa med grädden och mjölken i början, och hade lite extra socker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar