tisdag 13 juli 2010

Kikärtsbiffar, pavlova


Pappa hade kokat kikärtor idag, så vi gjorde kikärtsbiffar till kvällsmat. Jag gjorde på känn, men det var på ungefär en halvliter kikärtor. Jag började med att rosta spiskummin, koriander, torkad timjan och en aning kanel i olivolja. Sedan lade jag i en hackad gul lök och ett par hackade vitlöksklyftor. Efter det mixade jag kikärtorna tillsammans med löken, lite sambal olek, ett ägg, lite hackad persilja, en näve jordnötter och saften från en citron. Jag panerade biffarna i ströbröd och sesamfrön och stekte i olivolja och smör. De blev riktigt lyckade och vi åt dem med couscous och en enkel tomatsås med russin i. Dessutom gjorde jag en halloumisallad som passade rätt bra till - med stekt halloumi och lite ruccola och en dressing av olivolja, citronsaft och svartpeppar och så lite färsk mynta ovanpå.


Igår gjorde jag glass och fick äggvita över, så jag gjorde en pavlova. Den blev bra, men jag lyckas inte få marängen vit, den blir alltid brun :( Jaja, det påverkar i alla fall inte smaken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar